Ako v prípade správcov Facebook stránky Slovensko.sk, ktorí za 9 mesačnú správu Facebook stránky získajú od štátu 60 000€ (s DPH).
Ján Suchal na platforme Slovensko.digital upozornil na prípad marketingovej komunikácie Slovensko.sk, ktorá len za spravovanie Facebook stránky zaplatila 60 000€. Je to ďalší „úžasný“ príklad, ako to vyzerá, ak služby objednáva štát.
V prípade, ak objednáva štát, tak to nie je nič výnimočné. Štátny Tipos platil za Facebook správu 7 800 € mesačne (informácia z roku 2014). A ako to vyzerá, ak to robí súkromná firma? VÚB banka: Facebook nás stojí mesačne 430 eur (informácia z roku 2013). Oukej, porovnávam rôzne roky, rôzne firmy, takže si to rozoberiem na drobné.
Objednané služby štátu nie sú ničím výnimočným a je to bežná náplň ľudí, ktorí majú na starosti sociálne médiá vo firmách/agentúrach. Je táto suma o. k., alebo nie?
Najjednoduchšiu odpoveď poskytne portál platy.sk. Človek na tejto pozícií s praxou 3 až 5 rokov zarába priemerne 1 236€ v hrubom.
Možnosti štátu:
1.) Zamestná ľudí priamo
Ak by sme chceli, aby stránka fungovala nonstop, tak by sme potrebovali dvoch ľudí, ktorí by sa o ňu starali a striedali by sa. Celkové náklady by tak boli do 3 400€ (celková cena práce) mesačne, teda 30 600€. Výhodou by bolo, že by išlo o interných ľudí, ktorí by mohli pracovať aj na niečom inom a nespornou výhodou aj rýchlejší prístup k informáciám.
2.) Objedná agentúru
Ak sa bavíme o top agentúrach, tak sme na cene do max 3600€. Teda za 9 mesiacov 32 400€ (s DPH).
3.) Objedná menšiu firmu/freelancera
Dostal by rovnaké služby od freelancerov, ktorí pracujú tak isto, ako ich „kolegovia“ v agentúrach, akurát ich náklady sú nižšie. Tu sa bavíme o cene do 2000€. Takže za 9 mesiacov 18 000€. Cena je bez DPH, nakoľko väčšina freelancerov pracuje na živnosť, resp. nie sú platcami DPH.
V oboch prípadoch by štát zaplatil podstatne menej ako teraz. V prvom prípade, by štát ešte znížil nezamestnanosť.
Takže odpoveď na otázku je jasná – áno, suma 60 000€ je prehnaná a to som v príkladoch rátal s najvyššími možnými sumami.
Odporúčania pre štát, ako to robiť lepšie:
1) Verejné obstarávania na sociálne médiá robiť osobitne tak, aby sa do nich mohli zapojiť aj menšie firmy (freelanceri). To znamená, žiadne blbosti ako napríklad požiadavka na minimálny obrat milión eur a podobne. Koniec koncov, nie je nič výnimočné, keď si väčšia agentúra po získaní zákazky najme freelancera.
2) V prípade menších zákaziek osloviť odborníkov priamo. Využiť môžete napríklad web freelanceri.sk kde na nich získate kontakt.
3) Využiť pracovné portály – či už ide o profesia.sk, inhiro.sk a zamestnať ľudí priamo, prípadne na živnosť.
V každom prípade by však štát získal normálne trhové ceny a kvalita dodaných služieb by sa neznížila – vzhľadom na obsah, ktorý je na FB stránke Slovensko.sk si dovolím povedať, že by sa aj zvýšila.
Jeden príklad za všetky. Slovensko.sk na svojej FB stránke tvrdí: „Slovensko.sk Vás bude pravidelne informovať o nových elektronických službách verejnej správy, ktoré Vám podstatne zjednodušia život.“ A potom na ich stránke nájdete podobné príspevky, ktoré s tým nemajú nič spoločné.
Článok bol upravený 7. 1. 2014 o 22:38 hod. - v úvode v zátvorkách pri rokoch bolo doplnené, že ide o informáciu z daného roku pre lepšiu zrozumiteľnosť poznámky v zátvorke.